بروزترین مطالب کامپیوتر و موبایل

سلام به همه بازدید کنندگان.امیدوارم از مطالب حداکثر استفادرو برده باشید.نظرات و سوالات خودتونو رو تو نظرات به نمایش بزارید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

تاریخچه‌ کامل سیستم‌ عامل اندروید

يكشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۸:۱۸ ب.ظ

تاریخچه‌ کامل سیستم‌ عامل اندروید [بروز شد: اندروید 5.1 آبنبات چوبی]

آندروید سیستم عامل محبوبی است که مراحل رشد خود را به سرعت طی کرد و درحالی نزدیک به 4 سال از ارائه ی اولین نسخه ی آن به بازار می گذرد ، توانسته  نسخه های متعددی از محصولات خود را به دنیای سیستم عامل های موبایل عرضه کند.

شرکت اندروید در اکتبر ۲۰۰۳ با نام  تجاری Android Inc در کشور آمریکا تاسیس شد . گوگل در سال 2005 این شرکت را خریداری کرد و جالب آنکه تا قبل از اینکه توسط گوگل خریداری شود محصولی را به بازار عرضه نکرد.

-  در سال 2007 گوگل با همکاری تعدادی از شرکت های بزرگ دنیای الکترونیک و موبایل نسخه ی بتای آندروید 1.0 را روانه ی بازار کرد و اولین نسخه ی آن بر روی گوشی G1 (HTC Dream) قرار گرفت. این نسخه از مرورگر اینترنتی با پشتیبانی کامل از HTML و XHTML استفاده می کرد.

- سال 2009 اندروید 1.5 مشهور به کیک فنجانی (Cupcake) ، بر اساس هسته ی (کرنل) لینوکس 2.6.27 رونمایی شد. این نسخه اندروید ضبط سریع تر تصاویر، فعال سازی بسیار سریع جی پی اس، صفحه کلید تاچ و آپلود مستقیم ویدیوها به پیکاسا و یوتیوب را فراهم می آورد. این نسخه اولین نسخه ایی بود که مورد نامگذاری ویژه ی گوگل قرار گرفت و از همین جا بود که نامگذاری نسخه های مختلف اندروید با دسرها و به ترتیب الفبا آغاز شد.

- سپتامبر ۲۰۰۹ اندروید 1.6 با نام دونات (Donut) و بر اساس هسته ی (کرنل) لینوکس 2.6.29 عرضه شد. این نسخه اندروید امکان سرچ صوتی، جعبه ی جستجوی یکپارچه ، نشانگر میزان مصرف باتری، و تبدیل متن به صوت چند زبانه را ارائه کرد. در این نسخه پشتیبانی از CDMA صورت گرفت و صفحه نمایش تقویت شد و انواع صفحه نمایش مانند QVGA  ،HVGA  و  WVGA  ، FWVGA و... را مورد پشتیبانی قرار گرفت.

 - اکتبر ۲۰۰۹ هم اندروید 2.0 شیرینی خامه ای (Eclair) وارد بازار شد. این نسخه از نظر ساختاری تغییرات محسوسی نسبت به نسخه های پیشین نداشت و به نوعی یک آپدیت گسترده با قابلیت های جدید بود و در ابتدا بر روی گوشی های Verizon عرضه شد. شایان ذکر است که این نسخه از حساب های چندگانه و نقشه ی گوگل پشتیبانی میکرد. نقشه ی گوگل نرم افزاری است که برای راهنمایی کاربر جهت پیدا کردن مسیر و نام خیابان ها و... به کار میرود.

- می ۲۰۱۰ اندروید 2.2 ماست یخی (Froyo) رونمایی شد و برای اولین بار در گوشی Nexus One از آن استفاده شد. این نسخه یکی از امن ترین و پایدارترین اندرویدهایی است که تا کنون مورد استفاده قرار گرفته و هنوز بسیاری از کاربران اسمارت فون ها از اندروید 2.2 و 2.3 استفاده می کنند. همچنین این نسخه از قابلیت (copy/paste) به طور پیشرفته استفاده کرد.

- 6 دسامبر ۲۰۱۰ گوگل اندروید 2.3 نان زنجفیلی (Gingerbread) را معرفی نمود. و برای اولین بار شرکت سامسونگ از این سیستم عامل استفاده کرد. از قابلیت های این نسخه می توان به استفاده از صفحه کلید پیشرفته تر و پشتیبانی از دوربین برای مکالمه ی تصویری اشاره کرد.

- 22 فوریه ۲۰۱۱ اندروید 2.3.3 بر پایه کرنل لینوکس 2.6.35 روانه ی بازار شد.

- می ۲۰۱۱ اندروید 3.0 شانه عسل (Honeycomb) به عنوان یک نسخه ویژه تبلت ها از سوی گوگل معرفی شد. این نسخه از اندروید دوام چندانی نداشت و با عرضه نسخه بعدی، خیلی زود فراموش شد. در این نسخه موتورولا با گوگل همکاری نزدیکی داشت و در همین نسخه بود که این سیستم عامل راه ورود به دنیای تبلت ها را برای خود هموار کرد. در تبلت‌های مجهز به اندروید شانه عسل ، نیازی به دکمه‌های فیزیکی بر روی دستگاه و قابلیت‌هایی نظیر جستجو، منوها، خانه و بازگشت نیست همچنین قابلیت های چند وظیفه ایی در این نسخه بهینه سازی شد.

- دهم و یازدهم می ۲۰۱۱ اندروید بستنی حصیری (Ice Cream Sandwich) در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان گوگل رونمایی شد و نوزده اکتبر ۲۰۱۱ گوگل رسما اندروید 4.0 را با نام بستنی حصیری روانه بازار کرد. ارائه ی این نسخه را می توان شروع دوران بلوغ آندروید دانست. این نسخه به صورت مشترک برای تمامی ابزارهای همراه از قبیل اسمارت فون و تبلت عرضه شد. برنامه های مدیریت ایمیل ، ارتقاء HOME PAGE و قفل تشخیص چهره از ویژگی های اضافه شده به این نسخه است.

- 27 ژوئن ۲۰۱۲ گوگل در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان (Google I/O) از نسخه جدید اندروید یعنی اندروید 4.1 جلی بین (Jelly Bean)  رونمایی کرد: جلی بین، سریع ترین، روان ترین و امن ترین نسخه از آندروید است که تاکنون وارد بازار شده است. از ویژگی های این نسخه می توان به اتصال بی سیم به تلوزیون و قابلیت عکاسی پاناروما اشاره کرد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۲
amin shahkar

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی