بروزترین مطالب کامپیوتر و موبایل

سلام به همه بازدید کنندگان.امیدوارم از مطالب حداکثر استفادرو برده باشید.نظرات و سوالات خودتونو رو تو نظرات به نمایش بزارید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

تاریخچه مانیتور

پنجشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۴، ۰۲:۴۲ ب.ظ


تاریخچه LCD


مانیتور یکی ازعناصر سخت افزاری مهم در کامپیوتر است که از آن بعنوان دستگاه استانداردخروجی و در جهت

نمایش اطلاعات استفاده می گردد تمامی کاربران کامپیوتر بمنظور مشاهده خروجیمناسب، نیازمند استفاده از یک

مانیتور مطلوب می باشندانتخاب یک مانیتور به عوامل متفاوتی نظیر مشخصات فنی و نوع کاربرد آن بستگی دارد .

 اولین نمایشگرها (مانیتورهای مبتنی بر متن ) بمنظور استفاده در کامپیوترهای شخصی در سال 1970 ارائه گردیدند

از سال 1970 تاکنون مدل های متفاوتی از مانتیتورها با بهره گیری از تکنولوژی های متفاوت و ارائه قابلیت های

مختلف، تولید و عرضه شده اند.

تکنولوژی ساخت LCD

امروزه LCD ها را از هر طرف که نگاه کنیم می بینیم آنها یک شبه به وجود نیامدند .زمان بسیار زیادی از کشف

کریستال مایع تا انبوه برنامه های LCD که ما امروزه لذت می بریم به طول انجامید .کریستال مایع نخستین بار در

سال 1988 توسط گیاه شناس اطریشی Friedrich Reinitzerکشف شد . Reinitzerمشاهده کرد که هر گاه یک ماده

کلسترول مانند نادر (cholesteryl benzoate)را ذوب می کند ,ابتدا تبدیل به مایعی کدر شده وسپس با افزایش دما

واضح می شود .در حین سرد شدن مایع ابتدا آبی رنگ شده و د نهایت تبدیل به کریستال می شود .80 سال بعد

RCA نخستین LCD تحقیقاتی را در سال 1968 ساخت .از آن زمان سازندگان LCD به صورت ثابت انواع مبتکرانه

وپیشرفته آن را توسعه دادند و این تکنولوژی را به سطوح پیچیده آن رسانیدند . یک صفحه رایج الکترودی سطح

LCDرا به طور کامل می پوشاند .در بالای آن یک لایه از کریستال مایع است (D).بعد از آن شیشه دیگری (E) همراه

 با الکترودی به شکل مستطیل در کف آن ودر بالا , لایه پلاریزه دیگری با زاویه راست نسبت به اولین لایه پلاریزه قرار

دارد . توجه داشته باشید کهLCD ساده ما نیاز به یک منبع نور خارجی دارد .موادی از نوع کریستال های مایع نوری از

خود ساتع نمی کنند .LCD های ساده و ارزان معمولا انعکاسی هستند به این معنا که برای نمایش هر چیزی آنها

باید نور را از منبع خارجی منعکس کنند .نگاهی به ساعت LCD بیندازید :اعداد جایی به نمایش در می آیند که

الکترود های کوچک کریستال های مایع را شارژ کرده و باعث باز شدن (untwist) آن میشوند ,در نتیجه نور نمی

توانداز لایه پلاریزه عبور نماید .بیشتر نمایشگر های کامپیوتری توسط لامپ های فلورسنت داخلی آنها که در بالا,کنار

و یا پشت LCD انها قرار دارد روشن می شوند .صفحه ی سفید پخش کننده در پشت LCD نور را به صورت یکنواخت

پخش می کند تا نمایشگر یکریختی داشته باشیم .دراین گذر از فیلتر ها , لایه های کریستال مایع ولایه های

 الکترودی بیشتر این نور گم می شود , معمولا نیمی از آن !


در مثال ما یک صفحه الکترودی و یک میله الکترودی داریم که مشخص می کند کدام کریستال مایع به شارژ پاسخ

داده است.اگر لایه حاوی تنها یک الکترود ساده را برداشته وبا چندین لایه دیگر جایگزین کنیم آغاز به ساخت LCD

های پیچیده کرده ایم .

 

اصطلاحات


Aperture Grille: در تکنولوژی فوق ، بمنظور ایزوله نمودن پیکسل ها بصورت افقی از مجموعه ای سیم های

عمودی استفاده می گردد .مانیتورهائی که از تکنولوژی فوق استفاده می نمایند، دارای شفافیت و وضوح تصویر

مناسبی می باشند . پیکسل ها با توجه به ماهیت خطوط پویش استفاده شده بمنظورنگاشتن تصویر، بصورت

عمودی از یکدیگر متمایز می گردند .

Aspect Ratio: نسبت پهنای تصویر به ارتفاع را می گویند و برای اکثر مانیتورهای موجود ، 3 : 4 می باشد .

Asset Control: ویژگی فوق، باعث صرفه جوئی در زمان بمنظور ردیابی مانیـتورها در شبکه می گردد . در صورتیکه

مانیتور دارای ویژگی فوق بوده و از آن بهمراه نرم افزارهای ضروری در شبکه استفاده گردد ، امکان بازیابی اطلاعات

لازم بمنظور ردیابی مانیتورها ، فراهم می گردد .( شماره سریال مانیتور ، مدل و ... ) . اطلاعات فوق، برای مدیران

شبکه بسیار مفید خواهد بود .

Bandwidth : سرعت ( بر حسب مگاهرتز ) داده دریافتی توسط مانیتور از پردازنده کارت گرافیک را می گویند . هر

اندازه میزان سرعت فوق بیشتر باشد ، تصاویر با وضوح و شفافیت بهتری نمایش داده می شوند خصوصا " در

مواردیکه دقت بالا، انتخاب شده باشد .

Color Convergence: پارامتر فوق ، معیاری بمنظور سنجش نحوه تلاقی سه تفنگ رنگی ( قرمز ،سبز ، آبی )

 درهر پیکسل بوده و وضوح بهتر تصاویر را در صورت همگرائی مناسب ، بدنبال خواهد داشت .

Conventional Tube : متداولترین لامپ استفاده شده در مانیـتورها ،طی سالیان گذشته بوده است .

 مانیتورهائی که از لامپ تصویر پانزده اینچ و یا بالاتر استفاده نموده اند ، هم اینک درصدد استفاده از صفحات مسطح

و یا سایر لامپ های تصویر ، می باشند .

Dot Pitch : یک واحد اندازه گیری بمنظور محاسبه فاصله بین مراکز دو نقطه نورانی با رنگ مشابه بر روی نمایشگر

می باشد .هر اندازه نقاط به یکدیگر نزدیک باشند ،مقدار پارامتر فوق کمتر شده و تصاویر از وضوح بهتری برخوردار

خواهند بود . 

Energy Star : استاندارد ارائه شده توسط Environmental Protection Agency (EPA) ، بمنظور تولید و استفاده از

کامپیوترهای شخصی با هدف بهینه سازی مصرف انرژی می باشد .استاندارد فوق ، اولین مرتبه در 17 ژوئن 1993

ارائه گردید .مصرف انرژی کامپیوترها و یا مانیتورهائی که از استاندارد فوق تبعیت می نمایند ، می بایست در پائین

ترین وضعیت ممکن ، به کمتر از 30 وات تنزل یابد . 

Flat-Screen Color CRT Monitor : مانیتورهائی رنگی که دارای صفحات نمایشگرمسطح می باشند .

نمایشگرهای مسطح نسبت به نمایشگرهای غیرمسطح ، علاوه بر ارائه تصاویر با کیفیت مطلوبتر ، کاهش

تشعشعات را نیز بدنبال خواهند داشت .

MPR-II: استانداردی بمنظور کاهش انتشار امواج الکترواستاتیک و الکترو مغناطیسی می باشد . MPR 1990 یا

MPR II استاندارد تعریف شده بمنظور سنجش میزان تشعشعات از دستگاه هائی نظیر مانیتور است .

Phosphor : مواد بر روی صفحه که در واکنش به سیگنال تولید شده توسط تفنگ های پرتاپ الکترون ، از خود نور

ساطع می نمایند .

Pixel ، از کلمات Picture element اقتباس شده است . پیکسل ها ، نقاط کلیدی موجود بر روی صفحات نمایشگر

بمنظور ایجاد تصاویر می باشند .

Pixel Clock Speed : فرکانس و یا سرعت نوشتن پیکسل ها ی مربوط به یک تصویر بر روی صفحه نمایشگر می

باشد . هر اندازه میزان سرعت فوق بالا باشد ، لرزش تصاویر کمتر خواهد شد .


Refresh Rate : به سرعت پویش و بازنویسی اطلاعات بر روی یک صفحه نمایشگر ، اطلاق می گردد .در فرکانس

های بالاتر، با توجه به اینکه پیکسل ها با سرعت بیشتری فعال می گردند ،لرزش تصاویر کمتر خواهد شد

(مهمترین عامل لرزش تصویر ، کم نوری است ) . به پارامتر فوق ، فرکانس عمودی نیز گفته می شود . 

Resolution : به تعداد پیکسل های نمایش داده شده افقی و عمودی بر روی صفحه ، گفته می شود . هر اندازه

میزان پارامتر فوق افزایش یابد ، امکان نمایش تصاویر بیشتری بر روی نمایشگر بدون ضرورت استفاده از Scrolling ،

فراهم می گردد .


Scan Rate :پارامتر فوق ، سرعت ( بر حسب کیلوهرتز ) ترسیم یک سیگنال خط افقی بر روی نمایشگر را مشخص

نموده و هر اندازه مقدار پارامتر فوق بیشتر باشد ، تصاویری واضح تر در دقت های بالا ایجاد خواهد شد . به پارامتر

فوق ، فرکانس افقی نیز می گویند . 

Shadow Mask : صفحات فلزی بهمراه سوراخ هائی درون آنان که تفنگ الکترون از بین آنان،پرتوهای الکترون را

بمنظور تولید پیکسل ها بر روی نمایشگر ، ارسال می نماید . 

Stripe Pitch :یک واحد اندازه گیری بمنظور محاسبه فاصله بین مراکز دو نوار با رنگ مشابه که باعث ایجاد یک

تصویر بر روی صفحه نمایشگر می گردد . هر اندازه نوارها ی رنگی به یکدیگر نزدیکتر باشند ، مقدار پارامتر فوق

کاهش و بدنبال آن وضوح تصویر بهبود می یابد . 

Viewing Angles :به زاویه افقی و یا عمودی که کاربر قادر به مشاهده تصاویر بدون کاهش کیفیت رنگ و شفافیت

 تصویر می باشد ، اطلاق می گردد

 

ویژگی ها ی مهم LCD


از مهمترین ویژگی های مرتبط با مانیتورهای LCD ، می توان به موارد زیر اشاره نمود : 

Native Resolution : با توجه به اینکه مانیتورهای LCD از یک ماتریس مشتمل بر سلول، بمنظور نمایش تصاویر

استفاده می نمایند، دارای یک Resolution ثابت ( ذاتی ) بوده که در آن Resolution کیفیت تصویر در بهترین وضعیت

خود خواهد بود. یک مانیتور پانزده اینچ LCD ، دارای یک Native Resolution معادل 1024 در 768 می باشد .این در

 حالیست که اکثر مانیتـورهای هیفده ، هیجده و نوزده اینج از یک Native Resolution معادل 1280 در 1024 ،

استفاده می نمایند. درصورتیکه تنظیم مانیتور پایئن تر ازNative Resolution انجام شود،تصاویر به نمایش درآمده ،

حالت طبیعی خود را از دست می دهند( مات و کدر ) ، چراکه نمایشگر صرفا" بخشی از پیکسل های مربوطه به

خود را استفاده نموده و بمنظور نمایش تصویر در صفحه ، Scale خود را افزایش خواهد داد. با اینکه تکنولوژی های

Scaling در طی سالیان اخیر بهبود پیدا یافته اند ،ولی نتایج همچنان غیرمطلوب می باشد( عدم رضایت کاربران ) .

در مواردیکه Native Resolution مانـیتورهای LCD ، پاسخگوی تمامی نیازهای استفاده کننده می باشد ، انتخاب

آنان منطقی خواهد بود. 

Viewing Angle : با توجه به اینکه در مانیتـورهای LCD ، نور از طریق کریستال های مایع در نمایشگر عبور داده

 می شود، زمانیکه مستقیما" در مقابل آنان ایستاده باشیم ، بهترین وضعیت نمایش را مشاهده خواهیم کرد. در

صورتیکه زاویه مشاهده خود را تغییر دهیم ( حرکت به گوشه ها و یا بالا و پائین ) ، میزان تابناکی نور افت خواهد کرد

. موضوع فوق ، یکی از دلایل ترجیح مانتیورهای CRT به مانیـتورهای LCD توسط گرافیست ها و کاربرانی است که

حجم عمده فعالیت آنان گرافیک می باشد . سایر کاربران ، می توانند با وضعیت فوق، مدارا نمایند. Viewing Angle

یک مانتیور LCD ( بر حسب درجه اندازه گیری می شود ) ، نشاندهنده قدرت انعطاف در مقابل حرکت و جابجا شدن

بین گوشه ها ، پائین و یا بالای مرکز نمایشگر بدون ازدست دادن کیفیت تصویرمی باشد. تاکنون هیچگونه روش

استانداری برای اندازه گیری Viewing Angle ایجاد نشده است .اعداد اعلام شده توسط تولیدکنندگان بر مبنای یک

استاندارد واحد نبوده و صرفا" می تواند معیاری در بین مانتیورهای تولید شده توسط یک تولید کننده باشد . بهترین

روش قضاوت در رابطه با Viewing Angle یک مانیـتور ، مشاهده مستقیم مانیتور و بررسی عملی آن می باشد . در

این راستا می توان برخی از مدلهائی را که از یک حداقل مشخص شده ، پائین تر می باشند را حذف و عملا" آنان را

بررسی نکرد . یکی از پارامترهای مهم در انتخاب مانیتـورهای بزرگ ، دامنه و محدوده Viewing Angle می باشد

.مثلا" یک مدل پانزده اینچ ، ممکن است صرفا" توسط یک کاربر استفاده گردد که وی نیز مستقیما" در مقابل مانیتـور

قرارگرفته و از آن استفاده می نماید.بنابراین در صورتیکه مقدار Viewing Angle معادل 120 درجه و یا بیشتر باشد،

نیاز کاربران مرتفع خواهد شد. در مانیتورهای هیفده اینچ و یا بالاتر ،حداقل زاویه دید 150 درجه پیشنهاد می

گردد.اغلب کاربران این نوع مانیتورها تمایل دارند که از مانیتور بصورت مشترک استفاده نمایند ( خصوصا" در مواردیکه

بصورت گروهی بر روی یک پروژه و یا تمرین کار می شود ) .


یکی از عوامل موثر در Viewing Angle ، تکنولوژی استفاده شده در رابطه با پیکسل ها است . در مانـیتورهای

هیجده اینچ LCD و بالاتر ، از جدیدترین فنآوری در ارتباط با پیکسل ها استفاده شده که افزایش زاویه دید( مشاهده )

را بدنبال خواهد داشت . در مانیتورهای پانزده اینچ LCD ، تولید کنندگان از پانل های ارزان قیمت استفاده نموده که

باعث کاهش زاویه دید می گردد . در تعداد زیادی از مانیتورهای LCD جدید ، امکان چرخش و یا تنظیم نمایشگر وجود

داشته و همین موضوع باعث بهبود و پوشش زاویه دید بهتری می گردد .



Contrast : پارامتر فوق ، تفاوت دانسیته نور بین روشنترین رنگ سفید و تیره ترین رنگ مشکی را که یک مانیـتور

LCD قادر به تولید آنان می باشد را نشان می دهد . در این رابطه پیشنهاد می گردد که مانیتوری با نسبت 1 : 400

و یا بهتر از آن ، انتخاب گردد . 

Brightness : پارامتر فوق ، حداکثر میزان نوری که از یک صفحه نمایشگر بمنظور نمایش "سفیدمحض" ساطع می

گردد را نشان می دهد (ارسال تشعشعات در هر متر مربع ( cd/m2 ) ) . تقریبا" تمامی مانیـتورهای LCD ، دارای

Brightness معادل دویست و پنجاه cd/m2 و یا بیشتر می باشند . ( مانیتورهای CRT دارای Brightness معادل یکصد

می باشند) . 

دیجیتال در مقابل آنالوگ : در صورتیکه بر روی سیستم یک کارت گرافیک با خروجی ویدئو دیجیتال نصب شده باشد ،

می توان از یک LCD که دارای ورودی دیجیتال می باشد ، استفاده نمود . در چنین حالتی ضرورتی به تبدیل آنالوگ

به دیجیتال و برگشت مجدد ، وجود نداشته و کیفیت تصویر بمراتب بهتر خواهد بود .در صورتیکه کارت گرافیک نصب

شده بر روی سیستم دارای یک پورت DVI نمی باشد ، می توان با توجه به امکان ارتقاء و یا تعویض سیستم در

آینده ، یک مانیتور دیجیتال LCD را انتخاب نمود

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۶
amin shahkar

نظرات  (۱)

مطالبتون عالیه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی